Scribus ja kehityksen hitaus

Scribuksen uuden tekstin muotoilusta vastaavan osan (ks. Optinen tasaus ja Täydet rivit) uudelleenkirjoitus on ollut pitkä prosessi. Yritysrahan puuttuessa ei Scribusta kehitetä täyspäiväisesti. Kaikki kehittäjät tienaavat elantonsa toisaalla ja ainoastaan harrastuksena koodaavat Scribusta.

Hidas kehitys ei niinkään ole taidoista kiinni, mutta aikaa kehitykselle ei löydy. Toki muutama lahjakas typografiasta kiinnostunut koodari helpottaisi tilannetta huomattavasti. Tällä hetkellä Scribuksella on kolme kehittäjää, jotka säännöllisesti tuottavat koodia vaikeille alueille. Lisäksi löytyy kolme kehittäjää, jotka korjailevat pikku virheitä ja siistivät koodia. Kehitysryhmän koko on todella pieni. Apua tarvittaisiin kipeästi.

Taitto-ohjelman tekeminen on vaikeaa ja sisältää monia osa-alueita, jotka eivät ole triviaaleja. Alla olen listannut muutamia alueita, joitten osaamisesta olisi suuri hyöty, jos aikoo alkaa kehittää Scribusta.

  1. yleiset typografiset säännöt, ominaisuudet ja lainalaisuudet
  2. Suuri joukko tiedostomuotoja ja -standardeja
    1. vektorigrafiikka (eps, svg)
    2. bittikartat (png, tiff)
    3. edellisten yhdistelmät ja hieman muutakin (ps, pdf)
    4. tekstit (odt)
  3. painotekniikka
    1. värinhallinta (icc, cmyk, kalibrointi ja profilointi)
    2. asemointi
    3. muut yleiset painotekniikkaan liittyvät asiat
  4. fonttitekniikat (erityisesti OpenType)

Vaikket vielä mitään ohjelmointikieltä hallitsisi, mutta jokin yllä olevista aiheista on hallussasi, ei ole syytä masentua. Scribus alkoi ohjelmointiharjoituksena. Ensimmäinen versio oli Python-ohjelma. Pian ensimmäisen version jälkeen ohjelmointikieli kuitenkin vaihtui c++:ksi ja Qt ohjelmakirjastoksi. Scribus on Franz Schmidin ensimmäinen c++-ohjelma. Opetus siis on, että ohjelmoinnin oppii myös tekemällä.